*********aHLaN wAsAhLaN yA RaMadHaN*********
..........................................................................................
..........................................................................................
..........................................................................................

Tuesday, August 12, 2014

rezeki di mana-mana

alhamdulillah..

jangan dilupa ucapkan 'alhamdulillah' dalam setiap perkara yang dihadapi..

saya ingin berkongsi satu perkara ringkas yang saya kira boleh dijadikan peringatan buat kita semua...
saya ada terbaca satu post di facebook berkaitan cara-cara merawat pesakit strok/tarik secara spontan/kecemasan... antaranya ialah mengeluarkan darah melalui hujung jari/cuping telinga pesakit (mengikut jenis masalah pesakit) menggunakan jarum yang telah dipanaskan untuk mengelakkan pembuluh darah pesakit pecah..

tidakkah kita terfkir, pernah satu ketika dulu jari kita terluka akibat pisau yang tajam/ jari tercucuk jarum/ kaki digigit lintah dan termasuk juga kena tarik telinga/ dijentik telinga... adapun begitu, paling menjadi kebiasaan adalah kena cubit..

haha..cerr review balik kenangan2 dulu.. ada tak yang lepas 'kena' ja musibah seperti di atas, terus senyum lantas mengucapkan 'alhamdulillah'? haa...biasanya apa yang berlaku, pasti perkataan2 yang tidak enak yang akan terlintas di fikiran/ terdetik di hati... biasalah.. cuma, bila kita selalu dengar tazkirah/ceramah agama/baca buku2 agama, biasanya tindakan kita akan berbeda dengan tindakan insan lain, KERANA ADA ILMU TERSIRAT yang kita perolehi melalui taman2 syurga/sumber2 ilmiah yang kita ikuti/baca...

contohnya,kita lantas bersyukur tatkala ditimpa musibah kerana Allah nak ingatkan kita cepat2..so, bila sesuatu berlaku pada kita, kita mesti cepat2 ingat Allah, then, fikir balik apa yang kita dah buat pada hari tersebut...

ada kalanya Allah nak hapuskan dosa kita serta merta (by cash)
ada juga sebab Allah nak tambahkan pahala atas kebaikan yang kita buat pada hari tersebut
mungkin juga Allah nak bergurau/mengetest kita pada hari tersebut

fikir2kanlah...kita ni termasuk dalam kategori yang mana...



*dulu sy pernah dengar cerita tentang seorang hamba Allah yang tak pernah tinggal mathurat setiap hari, tiba2 satu hari dia eksiden, dia pun berfikir/bermuhasabah kenapa terjadi begitu kerana itu pertama kali dia eksiden, tiba2 terlintas di fikirannya yang dia terlupa membace mathurat pada hari tersebut..demikianlah kisah orang soleh...kita ni walaupun tak sesoleh dia, pastinya ada perkara yang kita buat/amalkan hari2 telah BERJAYA MENARIK PERHATIAN ALLAH tanpa kita sedari..bukankah Allah pernah berkata, walau kebaikan itu sebesar zarah/biju sawi, ia tetap dikira, dan SEBAIK-BAIK AMALAN adalah YANG ISTIQAMAH...so, tak semestinya perkara tu yang famous dan org selalu buat macam baca mathurat kerr, baca Quran kerr (coz tak semua pandai baca Quran) atau aperr2 yang seangkatan dengannya...TAPI jangan kita lupa, kalau dah menjadi amalan kita NAK MAKAN BACA BISMILLAH, NAK MASUK TOILET MESTI LANGKAH KAKI KIRI, NAK MAKAN/MINUM MESTI KENA DUDUK, haaa, yang ni tak femes sangat kan? tapi ada sesetengah hamba Allah menjadikan perkara2 remeh ini amalan wajib dan bila tak buat seperti kebiasaan, akan terasa resah dan gelisahlah mereka..pastinya ALLAH MENJAGA PERKARA2 BESAR UNTUK MEREKA...

renung2kan bingkisan ini...

KESIMPULANNYA...walaupun apa sahaja yang berlaku, kadangkala kita akan terasa kekurangan sesuatu, bahkan tidak sekali2 kerana Allah telah menjamin rezeki setiap anak adam itu... Allahu 'Alam
TAKBIR! ALLAHU AKBAR!

Sunday, March 23, 2014

kenangan aspufaza 2001

suka lena dan suka menyembang
gaya hidup kini dah berubah
puteri-puteri terasuh mindanya
lahir generasi bijak pandai
pakar IT pakar ekonomi
jaguh sukan dan juga mengapai
berfikiran rasional dan terbuka
megah menghampiri cita-cita
alam siber teknologi terkini
kajayaan semakin hampiri
biar di maahad atau di luar
kita semua pasti merasa bangga
keranamu kami mendakap tuah
keranamu jasa kami taburkan
keranamu rela kami berjihad
demi Aspufaza kita bersama

-mariah.3scorpion-

kenangan bersama ukhwah terbina
ukhwah fillah, jihad fisabilillah

minggu orientasi Aspufaza
semua orang dok kalut belaka
barang amanah kami tak lupa
buat bekalan minggu mahabbah
ooo kumpulan scorpion3x
zero defect
skop3x scorpion

Sister in Society
tema: biah solehah asas kekuatan ummah
moto : penghuni bergabung, guru dikepung
ilmu diusung, ijazah digulung
nama disanjung, Aspufaza terulung

Wednesday, March 12, 2014

sajak untuk suami

salah

salah
salahkah aku
aku yang bersalah
semuanya salah aku
salahkan aku untuk semuanya
aku bersalah hanya  kerana kamu
ya, memang aku bersalah hanya padamu

salah…
jawab salah
tak jawab salah
menjawab salah
salah jawab pun salah
semuanya aku jadi serba salah

salahkah aku…
jika setiap hari ku merinduimu
jika setiap hari ku menyintaimu
jika setiap hari ku menunggumu
jika setiap hari ku mengingatimu
jika setiap hari ku mendoakanmu
jika setiap hari ku menyayangimu
jika setiap hari ku melihat wajahmu
salahkah???

aku yang bersalah…
kerana selalu mencarimu
kerana selalu mimpikanmu
kerana selalu mengekorimu
kerana selalu senyum padamu
kerana selalu menyebut namamu
kerana selalu mengganggu dirimu
kerana tidak mampu melupakanmu

semuanya salah aku…
memang aku yang mula memaksamu
memang aku yang mula mengintaimu
memang aku yang mula menegurmu
memang aku yang mula mengenalimu
memang aku yang mula mencuit hatimu
memang aku yang mula mengenangmu
memang semuanya aku yang mula

salahkan aku untuk semuanya…
ya, aku sangat mengharap belaianmu
ya, aku sangat ingin menemanimu
ya, aku sangat ingin bersamamu
ya, aku sangat mencemburuimu
ya, aku sangat mengkagumimu
ya, aku sangat mengasihimu
ya, aku sangat menyukaimu

aku bersalah hanya kerana kamu…
ya, kamu yang sentiasa dihatiku
ya, kamu yang selalu membayangiku
ya, kamu yang selalu bertakhta hatiku
ya, kamu yang selalu muncul dalam mimpiku
ya,memang  kamu yang menjadi penyebab aku begini

ya, memang aku bersalah hanya padamu sayangku…
aku bersalah kerana terlanjur menyintaimu
memang aku bersalah kerana mencarimu
maafkan aku atas semua kesalahanku
serba salah bila menatap wajahmu
salah aku kerana mengenalimu
biarkan aku terus bersalah
untuk  menyintaimu
selamanya…

-uzma.mq-



p/s: adalah tidak menjadi kesalahan untuk setiap ayat yang tertulis  di atas
namun jangan sampai melebihi kasih kita pada yang MAHA PENGASIH
nukilan ini hanya direka khas untuk suamiku
bagi pencinta sajak yang sporting
anda diberi keizinan bersajak 
hanya untuk yang halal
moga kekal hingga 
di syurga sana
insyaAllah
amiin.

Saturday, February 8, 2014

still waiting you

tadaa...hehe..english style pulak..
tapi yang ni banyak sangat idea..
macam2 rasa.
ermm rasa macam...
-nak cerita tentang kisah suami isteri yang dipilih/memilih berlandaskan 'agama'

...namun persoalannya, adakah salah seorang akan memilih jalan untuk berpisah andai agama itu hilang seperti kata2 yang pernah penulis baca 'andai hilang agama darimu, maka hilanglah cintaku padamu'..
kalau macam ni, tiba2 penulis rasa musykil, di mana letaknya konsep dakwah itu? adakah perlu dibiarkan pasangannya hanyut begitu sahaja atau ditarik kembali secara keras/perlahan, lembut/drastik...atau apa sahaja cara sekalipun..namun apa yang telah ditakdirkan Allah memang tidak mampu disangkal tatkala Allah berkata 'kun fayakun'....
...akan tetapi, bukankah semua yang berlaku itu sekadar ujian semata? penulis pernah terbaca beberapa kisah suami isteri yang diuji...apa yang penulis temui, jawapannya begini..'kami telah bersabar bertahun2 lamanya, kini alhamdulillah kami kembali bahagia malah semakin bahagia dan gembira'. jawapan itu turut ditambah 'andai kami memilih jalan lain, tidak mustahil kami akan diuji lagi, samada sedemikian rupa juga atau mungkin lebih teruk, andai kami tidak bersabar, nescaya natijahnya mungkin juga tetap sama.'..

sebenarnya, apa sahaja yang berlaku telah tertulis di dalam 'lauhul mahfuz' (mohon betulkan jika silap eja), setahu penulis, kita cuma diuji bagaimana untuk menghadapi situasi2 yang telah, sedang dan bakal kita tempuhi sahaja, seperti ujian melakonkan watak mengikut arahan dan situasi yang diberi, akhir sekali kita akan dinilai dari segi cara penampilan, sesuai atau tidak, gaya bahasa yang digunakan, betul atau tidak, bezanya...semua itu hanyalah lakonan, sedangkan hakikatnya kita telah, sedang dan akan menghadapi semua itu secara realiti samada sedar atau tidak. apakah kita sudah sedia?adakah semua strategi akan dilaksanakan seperti yang dirancang? apa perlu kita bertindak seperti salafussoleh terdahulu dan ulama' serta insan soleh zaman sekarang? persoalannya, adakah kita akan sentiasa 'kebal' menghadapi semua itu?

hurm..ayuh kita fikir2kan sejenak..sejak sekian lama penulis menulis dan saling bertukar nasihat, ada satu ayat yang masih menggetarkan jiwa di lubuk sanubari hati penulis, berbunyi 'kita akan diuji dengan apa yang kita perkatakan".. Allahurabbi.. adakala penulis mahu sahaja larikan diri dari terlibat dari semua ini kerana bimbang tidak mampu menempuh semua dugaan/ujian yang bakal ditempuh kerana penulis arif benar dengan diri yang serba kekurangan dari segala segi, namun kerana kasih dan cintakan kekasih Allah, Rasul junjungan kita yang mulia, penulis seolah2 tidak mampu melarikan diri, seolah2 telah terikat rapi dengan simpulan yang mustahil untuk dibuka..andai benar begitu, alhamdulillah..penulis amat bersyukur kerana terpilih/dipilih untuk berada di jalan-NYA. namun, penulis masih malu dan bimbang, apa yang penulis utarakan, hanyalah sekadar cebisan ilmu yang penulis dapat sepanjang penulis diberi keizinan meminjam tubuh/anggota yang ada, dan menghirup udara/oksigen untuk terus bernafas di bumi-NYA, 'Rasulullah juga pernah menasihatkan supaya kita berwaspada tatkala menyebut kita cinta dan kasih kepadanya'...ya Allah, mudah2an Kau lindungi kami dan pelihara setiap detik, setiap saat walau sebesar zarah sekalipun perkara2 yang kami lakukan, Kau bimbinglah kami, tariklah kami, paksalah kami, agar kami terus menerus mentaati-MU dalam setiap hela nafas yang kami hirup di bumi-MU ya ALLAH.... astaghfirullahaha'zim...ya Rabbi..ya Rabbana..

abes, apa kaitan dengan tajuk nie..hehe..
macam dah jauh beterbangan je..
macam zarah pulak..hehe
tapi, bila kita pusing2 balik, 
sebenarnya, Allah tak pernah pandang rendah pada kita..
sebab tu Allah sentiasa tunggu kita...
'stll waiting you'
'you' itu untuk sesiapa yang dirinya ingin dicintai, disayangi..yang paling penting dipandang Allah...
moga kita bertahan, berjuang, bertungkus lumus, bermati-matian menunggu, mencari, dan mengharap untuk berjumpa dengan-NYA...
moga mendapat izin-NYA..
insyaAllah....

-SESUNGGUHNYA ALLAH ITU MAHA ESA, 
TIADA TUHAN YANG LAYAK DISEMBAH MELAINKAN ALLAH'

Allahu A'lam

dramacina

siapa yang pertama?
baru-baru ni, ada kisah dramacina
tentang pasangan yang bercinta selepas kahwin
perkahwinan mereka dipercepatkan atas alasan tiada masa untuk bercinta
masing2 perlu menjaga ayah dan ibu mereka yang sedang sakit

alkisahnya...
si isteri hanya ada ibu
si suami pula hanya ada bapa
mungkin peminat drama cina boleh tahu tajuk drama ni
saat mereka meniti bibit2 percintaan selepas berkahwin
dalam perjalanan pulang sambil menaiki motosikal,
si isteri bertanya kepada suaminya,
ayat versi melayu...

isteri: 'awak, siapa yang lebih awak sayang?saya atau ayah awak?'
suami: 'mestilah saya sayang kedua-duanya'
isteri: 'awak...'
suami: 'saya tahu awak nak tanya apa, mesti awak nak tanya, kalau awak dan ayah jatuh ke laut, siapa yang akan awak selamatkan dahulu, kan?..sudah pastinya saya akan selamatkan ayah dahulu...'
isteri: '....'
suami: 'lepas tu saya akan selamatkan awak, dan kita terus sama2 cari raja laut'
suami & isteri: ketawa bersama
isteri: 'jawapan awak tidak adil'

sedutan berikutnya...
tiba2 ibu mereka mengalami trauma dan kemurungan kerana termakan kata2 yang dinasihati oleh sahabat si isteri berikutan kongkongan yang melampau membuatkan perbuatannya boleh menyukarkan pergerakan anaknya (si isteri) untuk bersosial dengan kawan dan tiada masa untuk bergaul dengan suaminya kerana si ibu sentiasa menjadi keutamaan si anak
maka..

suami: 'biar saya temankan awak jaga mak ya'
isteri: 'tak perlu, biar saya temankan mak seorang diri'
suami: 'alaa..biarla saya teman sama2'
isteri: 'saya betul2 nak bersendirian..awak balik la dulu'
suami: dengan muka sayu dan mata yang berair, dia pun berlalu pergi, kemudian menoleh kembali kepada isterinya dengan mata yang berlingan air mata, si suami bertanya kepada isterinya..'awak, saya nak tanya awak soalan yang awak tanya pada saya hari tu, kalau saya dan mak jatuh ke dalam laut, siapa yang akan awak selamatkan dahulu?'
isteri: 'maaf awak, saya tidak boleh jawab solan tu. tapi, apa yang saya tahu sekarang, mak amat perlukan saya'
suami: si suami pun berlalu pulang sendirian dengan hati yang hiba dan berair mata...

sedutan terakhir utk kisah di blog ini..
arakian merajuklah kedua2 insan yang bergelar anak taat ini..
si suami menghantar sejambak bunga pada si isteri, kemudian si suami terus menemani ayah mereka yang kebetulan dimasukkan ke wad sebagaimana ibu mereka juga..tatkala pulang, isteri yang ditemani kaklongnya berkongsi masalah si adik (si isteri). kak long menegur adiknya sebelum mengetahui masalah yang berlaku antara kedua adiknya itu (si isteri dan si suami)..

kak long: 'kenapa tidak dimasukkan sahaja bunga itu ke dalam pasu? lihat, bunga ini sudah hampir layu'
adik: 'biarkan sahaja kak long, lambat laut ia tetap akan layu'
kak long: 'kasihan suami kamu, adik'
adik: 'tidak mengapa kak long, hubungan kami pun ibarat bunga ini, sudah tiada harapan untuk terus segar. dahulunya kami berada di sampan yang berbeza, dan kedua2 sampan itu terdapat lubang di tengahnya. kini, kami berada di sampan yang sama, namun lubang itu lebih besar, dan kami sudah tiada harapan lagi, ibarat berada ditengah lautan, tanpa kelihatan pulau di sekeliling dan tiada orang lain melainkan kami berdua di situ'
kak long: 'adik, apa yang berlaku?'
adik: 'entahlah kak long...'
kak long: 'kamu tidak boleh berpuus asa begitu sahaja, dulu kamu sorang yang sangat tabah, mengapa tiba2 sahaja kamu begitu cepat berputus asa?'
adik: 'kak long, saya nak keluar dulu'
kak long: 'adik, nanti balik makan bersama ya, kak masakkan kari ayam'
adik: '=)'
kak long: selepas itu, kak long terus menghubungi suami adiknya dan mengajaknya untuk makan bersama2 di rumah adiknya, dan persetujuan dicapai untuk berbaik semula. 'adik (si isteri), kak long dah jemput suami adik makan bersama, dia berjanji akan memujuk adik nanti'
adik: 'ya ka?penat sahaja saya pilihkan hadiah untuknya'
kakak: 'cewah adik ni, mulut cakap lain, tapi hati kata lain. apa lagi, cepatla pergi bersiap'
adik: 'untuk apa?' dengan wajah yang girang, si adik terus pergi ke biliknya.
sampai saat yang dinanti...

tiba2 ayah mereka mengalami masalah kaki akibat luka lama, justeru si ayah berasa bimbang yang teramat
kringg..kring..

isteri: 'pasti suami saya yang telefon, biar saya jawab'. terang si adik kepada ibu dan kak longnya. 'awak, kenapa tak sampai lagi, dah sampai masa makan, kami semua sedang tunggu awak'
suami: 'awak,saya minta maaf, keadaan ayah agak membimbangkan, saya nak temankan ayah, awak marahkan saya?'
isteri: 'tidak, saya tidak marahkan awak. awak jangan lupa makan ya'
suami: 'saya tidak mahu makan, ayah tiada selera makan, saya pun tidak ada selera makan juga setelah melihat ayah begitu'
isteri: 'baiklah kalau begitu, awak jaga diri ya'

keesokan paginya, si isteri pergi ke hospital membawa bekal untuk suami dan ayah mertuanya..setelah memujuk ayah mertuanya untuk meminum sup yang direneh khusus untuk penyakit ayah mertuanya itu, dia pun berjalan pulang ke rumahnya.

tiba-tiba dia terdengar pangilan dari seseorang..

suami: 'saayaaaang...saayaaaang....saayaaaangggg' sambil terjerit2 di dalam wad tersebut
isteri: menutup muka sambil berlalu buat2 tak dengar.
suami: 'kenapa elakkan diri dari abg? sayang marahkan abang lagi?'
isteri: 'kalau saya marah, takkan saya nak ke sini?malu la jerit2 panggil sayaang kat dalam hospital ni..ramai orang..'
suami: 'aalaaa, watpe nak malu? kan ke kite ni suami isteri. abang sayang kamu. terima kasih untuk hadiah tu. sebenarnya abang pun ada hadiah untuk sayang, biar abang pakaikan'...

-the end-


hehehe..berakhirlah dramacina utk hari ini sebagai pembuka selera tahun 2014 ini..

moral of the story;
1-siapa yang patut kita pilih dulu? dalam Islam, si suami perlu utamakan ibu dan bapanya, dan dalam masa yang sama dia perlu pastikan isterinya juga terselamat. bagaimana caranya?hehe..itu kena fikir sendiri sebab situasi dan kemampuan masing2 berbeza, cuma pada pendapat penulis, cara menyelamat juga boleh minta bantuan pihak ketiga@dikenali sebagai saudara mara, org kampung atau jiran, dan juga angota keselamatan yang berkaitan mengikut kes dan masalah masing2. dan dalam cerita ini, si suami telah memberi jawapan yang tepat, kerana sekalipun dia terkorban semasa menyelamatkan isterinya untuk mencari raja laut bersama2, sekurang2nya dia telah menjalankan tanggungjawabnya iaitu dia telah menyelamatkan bapanya.
2-manakala situasi seorang isteri pula, dia mesti menyelamatkan suaminya dahulu, kerana dalam Islam, suami adalah keutamaan baginya. dan setiap apa sahaja yang dilakukan oleh si isteri untuk suaminya, secara automatiknya kedua ibubapanya akan mendapat ganjaran secara automatik kerana ketaatannya terhadap suaminya itu di akhirat nanti.
3-hahahaa..apa2pun, kalau benda dah jadi, tiba2 ja panik, terus tunggang langgang. betul tak? yang paling dekat dan mudah diselamatkan la yang kita dahulukan, cuma kita minta Allah jauhkan bala dari kita dan dekatkan rahmat dan redhanya pada kita, itu ja yang mampu oleh kita yang hina ini. yang pasti, andai sesuatu itu telah ditakdirkan, tiada siapa yang boleh menghalang kehendak Allah melainkan mereka yang berebut2 mengejar kasih sayang Allah. ALLAH ITU MAHA BESAR, MAHA PENGAMPUN DAN MAHA PENYAYANG.


-kasih Allah tidah pernah bertepi, cuma kita jangan pernah berhenti mengharap hanya padaNYA-

ALLAHURABBI =)

Friday, April 1, 2011

bahagia

kebahagiaan sebenar adalah lahir dari hati yang bahagia
kebahagiaan tu akan terpancar di wajah
makanya jadilah insan yang paling bahagia
bila kita bahagia, insan-insan di sekeliling kita akan turut bahagia
bagaimana kebahagiaan tu dapat dikecapi?
kunci utama kebahagiaan adalah "ISTIGHFAR"
istighfar adalah antara kita dengan Allah
manakala MAAF pula antara sesama kita
so..
fikir2kan... ;)

Saturday, March 26, 2011

ujian

"Apakah manusia mengira bahawa mereka akan dibiarkan hanya dengan mengatakan, "kami telah beriman," dan mereka tidak diuji? dan sungguh, Kami telah menguji orang-orang sebelum mereka, maka Allah pasti mengetahui orang-orang yang benar dan pasti mengetahui orang-orang yang dusta." (al-'Ankabut 2-3)


**SUBHANALLAH..cukuplah hanya Allah sahaja yang tahu betapa terseksanya saat diuji... itu dan ini...pelbagai situasi perlu dihadapi... ALHAMDULILLAH...betapa nikmatnya setelah ujian-ujian itu berjaya diharungi...**

ALHAMDULILLAH..setiap hambaNya pasti akan diuji.namun aku bukanlah seperti insan yang lain..tabah harungi segala cabaran dan dugaan..

aku hanyalah insan kerdil..tak mampu hadapi rintangan dengan hati yang tabah..
teruk sungguh..tapi inilah pengalaman yang amat berharga..Allah Maha Hebat! aku terpaksa dibantu oleh insan-insan di sekelilingku untuk melaksanakan amanah yang ditaklifkan atas diriku...tatkala semua ujian ini berlalu, malu rasanya pada sahabat2...aku tak terdaya laksanakan misi sendiri..namun, aku bersyukur kerana ditempatkan di tempat yang barakah...tempat yang mana insan-insan yang hebat cintanya padaMU YA ALLAH... malu rasanya berdiri seiring dengan mereka..namun, benarlah sabda junjungan... kalau kita dekat dengan orang yang pakai minyak wangi, insyaAllah wangian tu akan berbekas pada diri/pakaian kita..inilah yang terjadi pada diriku...Allah tempatkan aku di tempat orang hebat..aku mendapat tempias semangat perjuangan itu...nasihat dari semua orang yang aku kenal atau tidak, baru berjumpa atau dah lama kenal..semuanya menasihatiku semata-mata kerana Allah... masyaAllah..hebatnya kasihMu ya Allah... andai diminta aku membalas segala jasa kalian, nescaya hingga ke hujung nyawa, belum tentu dapat dilaksanakan...hanya Allah sahajalah yang selayaknya membalas budi baik kalian.. terima kasih tidak terhingga buat semua sahabat-sahabat yang membantu dan sentiasa mendoakan diri ini... semoga Allah memberkati dan melimpahkan rahmatNya kepada kita semua dengan kasih sayangNya...insyaAllah